-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14290 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در عقد نكاح ، مهريه عند المطالبه قيد شده با توجه به مسأله 11، ج 2، ص 292 فصل مهر كتاب تحريرالوسيله آيا زوجه مي تواند از حق حبس موضوع ماده 1085 قانون مدني استفاده نمايد، يا فقط حق حبس مختص مواردي است كه مهريه در حين عقد، حال باشد؟
مهريه در صورتي مؤجل مي باشد كه براي پرداخت آن مدتي مقرر شود كه در اين صورت قبل از فرا رسيدن آن مدت ، زوجه حق مطالبه نخواهد داشت و در صورتي كه مدتي براي پرداخت معين نشود مهريه حال محسوب مي شود و قيد عندالمطالبه ، آن را از حال بودن خارج نمي كند; زيرا معني حال همين است كه هر زمان دائن حق مطالبه دين خود را دارد و زماني كه مطالبه نمود بر مديون لازم است آن را بپردازد. بر خلاف دين مؤجل كه قبل از رسيدن اجل حق مطالبه براي دائن وجود ندارد. علاوه بر اين ، زوجه اي كه از حق حبس استفاده مي كند و از تمكين خودداري مي كند تا مهريه خود را دريافت نمايد، مطالبه در چنين صورتي هم تحقق يافته است . پس زوجه در اين گونه موارد طبق ماده 1085 قانون مدني مي تواند از حق حبس استفاده نمايد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.